افزایش مضاعف هزینه پست برای فروشگاههای اینترنتی

از ابتدای اردیبهشت که شرکت پست تعرفه ارسال کالا را چندین برابر افزایش داد، سایه سیاهی، آسمان فروشگاههای اینترنتی، سیستم های تبلیغاتی کلیکی و وبمسترها عضو سیستم های تبلیغاتی را تیره و تار نمود. این ترس، خیالی کودکانه با محتوی دیو و اژدها نبود چرا که بعد از اعمال تعرفه‌ها همان شد که بیمش می‌رفت.

افزایش تعرفه‌ها و بعد از آن
از ۲۱ اردیبهشت تعرفه‌های پستی خرید و فروش اینترنتی چند برابر شد ( مثل ۴۳۰۰ تومان در مقابل ۱۲۰۰ تومان قدیم برای یک بسته ۴۵ گرمی با کالایی به ارزش ۱۰۰۰ تومان). چشمان مدیران فروشگاههای کوچک به آمار ثبت سفارش خشکید و فروشگاههای بزرگتر از نصف و ثلث شدن سفارشات خود سخن گفتند. شماری از مشتریانی که در اندیشه تعرفه قبل، ثبت سفارش نموده بودند، در هنگام تماس از سوی فروشگاه برای اخذ تاییدیه قبل از ارسال کالا، از شنیدن مجموع مبلغی که بایست می‌پرداختند شوکه شدند و از خرید خود اعلام انصراف کردند. شرکت‌های ۲۰ گانه واسطه فروشگاهها و پست که آمار فروش را رصد می‌کردند همانها که قبلا با انواع روشها از فعال کردن پست سفارشی برای فروشگاهها خودداری می‌کردند و فروشگاههای که پست سفارشی برایشان فعال بود را با تهدید! تشویق به استفاده از پست پیشتاز می کردند و بسیار فروشگاهها که از وجود پست سفارشی خبر نداشتند اما اینبار شرکت‌ها مستقیم و غیر مستقیم فروشگاهها را به استفاده از پست سفارشی تشویق کردند. این مساله کمی اوضاع را بهبود بخشید اما آمار قبل برای فروشگاهها و شرکت ها تبدیل به رویا شد. وضعیت سیستم های تبلیغاتی کلیکی که پرداخت خود را بر اساس تعداد کلیک دریافتی و میزان فروش محاسبه و اعلام کرده بودند ناگفته پیداست.

هدفمند سازی یارانه‌ها که اینطوری نبود
قرار بود که با هدفمند شدن یارانه‌ها شوک قیمتی نداشته باشیم و قیمت‌ها با شیب ملایمی و با تصویب ستاد هدفمندی سازی یارانه‌ها، واقعی شود. اما مورد تعرفه پست، گزاره فوق به یک گزاره با سه قسمت نادرست تبدیل شد. شیب قیمت‌ چند برابری شد و بدور از ملایمت. وزیر بازرگانی گفت که این افزایش با تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها صورت نگرفته است و گزاره‌ای که بیشتر جلب توجه می‌کند مورد سوم است یعنی قیمت‌ها واقعی نشد. نه! دقت کنید، قیمت‌ها بیشتر از واقعیت افزایش یافت. (مثل قیمت پیامک)

پیک موتوری خصوصی، ارزان‌تر
اکثر شرکت‌های واسطه پست دارای پیک موتوری در تهران و تعدادی از مراکز استان‌ها هستند این پیک های موتوری کاملا خصوصی هستند و هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کنند. بنابر گزارش مدیران فروشگاهها این پیک‌های خصوصی بعد از طرح هدفمندی یارانه‌ها به افزایش قیمت خود مبادرت ورزیدند اما در حال حاضر قیمت آنها در مقایسه با پست به مراتب پایین‌تر و سرویس دهی آنها به مراتب بهتر است. ۳۰% قیمت پایین‌تر سرویس دهی بالاتر. (تحویل ۷۲ ساعته در مقابل تحویل ۷ روزه بسته‌های پیشتاز.) اگر شما خواننده محترم، مدیر فروشگاه اینترنتی هستید تعجب نمی کنید و گرنه آری! بسته‌های خرید و فروش اینترنتی پیشتاز معمول ۷-۵ روز طول می‌کشد تا به دست مشتری برسد و این منحنی کاملا زنگوله‌ای (Bell Shape) نیست که ۷-۵ روز ۲+- انحراف معیار آن باشد بلکه طرف بالاتر از ۲ انحراف معیار منحنی بسیار از طرف مقابل بالاتر است.

بعضی از اجزا تعرفه
حق مقر

ارتباط لغوی اصطلاح فوق را با آنچه تعریف می شود متوجه نشدم اما … . حق مقر مبلغی است که پست بابت مراجعه به آدرس فروشگاه و دریافت بسته‌های فروشگاه و تحویل رسید دریافت می کند. پس از افزایش تعرفه‌ها مقرر شد که این مبلغ شامل دو قسمت ثابت و متغییر باشد، ۲۰۰۰ تومان برای هر مراجعه و ۲۰۰ تومان برای هر بسته.
۲ مثال:
۱- یک فروشگاه با ۵۰ بسته در روز باید ۱۲۰۰۰ تومان روزانه به پست بابت یک مراجعه پیک پست پرداخت کند. سوال: هزینه پیک موتوری اختصاصی از جنوب به شمال تهران چقدر است؟
۲- یک فروشگاه با ۱ بسته در روز باید ۲۲۰۰ تومان به پست پرداخت کند. سود فروشگاه از فروش یک محصول معمولا کمتر از این قیمت است پس توصیه می‌شود که این محصول را یا با پیک موتوری شرکت بفرستد یا اصلا نفرستد!
یک گزینه جایگزین که همواره مورد درخواست فروشگاهها بوده است این بود که خود فروشگاه سفارشات را با مراجعه به پست تحویل دهد و این برای بسیاری از فروشگاهها راحت تر و بی دردسرتر است (جمعی از مدیران فروشگاهها از پیک های جمع آور پست دل پری داشتند) مطرح شدن مجدد این درخواست سرانجام منتج به حذف مبلغ ثابت از تعرفه فوق شد اما پست تحویل مرسوله در دفتر پستی بدون پرداخت حق مقر را نپذیرفت. چرا؟

نامه یا بسته و غیر استاندارد
دفاتر پستی محلات یک پاکت استاندارد را نامه حساب می‌کنند اما در خرید اینترنتی همان پاکت، بسته حساب می‌شود و تعرفه بسته را برای آن محاسبه می کنند و علاوه بر آن تعرفه خارج از استاندارد هم دریافت می کنند. یعنی ۵۶ درصد گرانتر از دفتر پستی. مثال: یک پاکت ۴۵ گرمی که به استان غیر همجوار ارسال می‌شود در دفتر پستی تعرفه با نرخ ۲۰۷۰ تومان (تعرفه نامه پیشتاز) شروع می‌شود و هزینه بیمه و بارکد به آن اضافه می‌شود. اما همان پاکت در خرید و فروش اینترنتی تعرفه‌اش با ۲۵۹۰ تومان (تعرفه بسته) شروع می‌شود و ۲۵ % نیز به عنوان غیر استاندارد به آن اضافه می شود یعنی ۳۲۳۸ تومان در مقابل ۲۰۷۰ تومان. (تعرفه پست در کل کشور یکسان است!) به این ۳۲۳۸ تومان هزینه‌های دیگر هم اضافه می شود تا به ۴۳۰۰ تومان ‌می‌رسد. یک ابهام اینجاست که پاکت استاندارد پست چرا هزینه غیر استاندارد به آن تعلق می‌گیرد در حالیکه اندازه این پاکت‌ها توسط پست تعیین شده است و محتوی مایعات و … نمی‌باشد.

حق بیمه
۹۵ درصد ارسالهای خرید و فروش اینترنتی ( و حتی بسته‌های شخصی افراد) قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان دارد پس افزایش قیمت بیمه پایه به ۱۰۰ هزار تومان غیر علمی به چشم ‌می‌آید. جمعی از مدیران فروشگاهها و مسئولین شرکت‌های واسطه می‌گویند که پست تا به حال به مرسولاتی که لاشه غیر قابل استفاده آنها را بازگردانده است و صورتجلسه شده است و مرسولاتی که پس از چند سال هنوز لاشه‌اش هم تحویل فروشگاه نشده است هیچ حق بیمه‌ای پرداخت نکرده است.

بارکد
خوب است! شما می توانید بسته را در لحظه پیگیری کنید اما در اکثر موارد اطلاعاتی برای مشاهده وجود ندارد. در یک بررسی آماری با ۱۰۰۰ مرسوله به صورت تصادفی فقط حدود ۳۰ درصد اطلاعات ثبت شده بود.

برگشتی‌ها
درد دل، نه، زخم دل مدیران فروشگاهها با این عنوان دوباره سرباز کرد. پس خبر خوش تبلغ اینفو اینکه پست هنوز بابت بسته‌های برگشتی جریمه ‌ای دریافت نمی‌کند اما اینبار نوبت بعضی و البته نه همه این شرکت‌های واسطه است که برخلاف قراردادی که با مدیران فروشگاهها امضا کردند هزینه COD مرسوله برگشتی را برای خودشان برمی دارند و می‌گویند پست این را پس نمی‌دهد!
جهت اطلاع: برگشتی شرکت پست ۲۲%، برگشتی پیک موتوری خصوصی ۵%

استاندارد دوگانه پست در ارائه خدمات به فروشگاههای اینترنتی
۱- تعرفه‌ها افزایش می‌یابد اما این تعرفه برای فروشگاههای اینترنتی چند برابر افزایش می‌یابد. نمونه‌اش را در قسمت “نامه یا بسته و غیر استاندارد” توضیح دادیم.
۲- پست پیشتاز ۴۸ ساعته می رسد اما مرسوله پیشتاز فروشگاه اینترنتی ۷-۵ روزه.
۳- مرسولات دیگر در موارد اندکی برگشت می خورند اما مرسولات خرید اینترنتی در ۲۰% موارد.
۴- مرسولات پست اگر گم شوند بیمه دارند اما فروشگاه اینترنتی فقط حق بیمه می‌پردازد و درصدی از مرسولاتش تا سالها پس از تحویل به پست در حالت گمشده (بلاتکلیف) به سر می‌برد اما از پرداخت خسارت خبری نیست.

شما آینده فروشگاههای اینترنتی را چگونه می‌بینید؟

۲ Comments

  • At 2011.05.23 00:44, غیر لازم said:

    واقعا افتضاحه. اینا در جهت بستن فروشگاه های اینترنتیه. می بینن نمی تونن با [...] و راه های دیگه ([...]) نتونستن جلوی فروشگاه ها بایستند حالا این راه جدیدشونه. در واقع این یه نوع تحریم اقتصادیه. همه از فروشگاه های اینترنتی دل پری دارند همه و همه حتی کارمندهای پست (یادمه یه بار یکیشون به اون یکی جوری که من نفهمم میگفت همینو می بینی روزی ۴۰تا۵۰ تا سفارش داره اونوقت ما یه ماه باید جون بکنیم فقط ۳۰۰-۴۰۰تومان بذارن کف دستمون. نه کم و زیاد میشه نه چیزی…

    • At 2011.08.01 16:44, مهدی said:

      واقعا ،ما هم بعد این وضعیت فروشگاهمون رو بستیم.چون دیدیم دخل و خرجمون با هم نمیخونه .قیمت تمدید فروشگاه همم کلی افزایش پیدا کرده بود.فروشگاه ما حراجی بود و با قیمت های واقعا پایین تری از سایر فروشگاه ها با حاشیه سود ناچیزی داشتیم کار میکردیم که با این وضعیت دیدیم اصلا نمی صرفه

      (لازم)
      (لازم، منتشر نخواهد شد.)