AdsClick: حذف اکانت وبمسترها توسط ادزکلیک

مدتی پیش مدیر ادزکلیک با یکی از وبمسترهای عضو سیستم تماس گرفته و با ادعای پایین بودن بازدهی تبلیغات این وبمستر، از ایشان خواستند تا نمایش تبلیغات را در وبسایت خود متوقف کرده و تنها در بخش جذب زیرمجموعه به فعالیت خود ادامه دهند. (لازم به ذکر است که به دلیل ضعف اسکریپت سیستم تبلیغاتی در زمینه گزارشات آماری، مدیر سیستم نمی توانستند بازده تبلیغاتی وبمسترها را تعیین کنند و خبر مربوطه در سایت تبلیغ اینفو درج شد.)

پس از آن، به ادعای خود وبمستر و اذعان مدیر ادزکلیک، ایشان در بخش زیرمجموعه ها عملکرد نسبتا خوبی داشتند و هم اکنون یکی از زیرمجموعه های ایشان در فهرست بهترین کاربران ادزکلیک قرار دارد.

اکنون، پس از گذشت مدت نسبتا زیادی از آن زمان، مدیر سیستم تبلیغاتی ادزکلیک، حساب کاربری این وبمستر را بدون اطلاع قبلی، به طور کلی حذف کردند. پس از این که وبمستر علت را از مدیر ادزکلیک جویا شد، با این پاسخ مواجه شد:

بعد از صحبتهای انجام شده با شما قرار نبود تبلیغاتی در سیستم ادزکلیک داشته باشید و فقط می توانستید جذب زیرمجموعه نمایید که… زیرمجموعه های شما هم فعالیت نمی کردند. بنابر این دلیلی برای حفظ اکانت شما وجود نداشت.

با مراجعه به توافقنامه همکاری سایت ادزکلیک می بینیم که در آنجا هیچ صحبتی از حداقل میزان فعالیت زیرمجموعه ها برای ادامه همکاری به میان نیامده است و البته در این مورد به خصوص، در زمان بستن اکانت ایشان، ایشان دارای زیرمجموعه فعال بوده است و همچنین به گفته وبمستر، زیرمجموعه های ایشان در زمان فعالیت همیشه جزو بهترین کاربران سیستم بوده اند.

پس از ارجاع موضوع به تبلیغ اینفو، از مدیر سیستم در مورد دلیل این اقدام سوال کردیم، و مدیر ادزکلیک در پاسخ به ما با عنوان کردن این موضوع که یکی از وبسایت های این وبمستر [به تازگی] از طرف مخابرات مسدود شده، برای ما نوشتند:

همانطور که مطلعید طبق مقررات حاکم بر تمامی سایتهای ایرانی از جمله سایتهای تبلیغاتی فعالیت و یا ادامه فعالیت سایتهای که به هر دلیل از جمله مصالح سیاسی، نشر مطالب خلاف عرف و شرع مقدس اسلام توسط شرکت مخابرات مسدود می شوند ممنوع بوده و عواقب ناشی از آن متوجه خود ایشان می باشد […] بهمین دلیل امکان ادامه فعالیت ایشان با این اکانت وجود ندارد. بدیهی است در صورت تمایل ایشان به ادامه همکاری با ما باید با وبلاگ و یا سایت دیگری در سیستم ما ثبت نام کرده و در صورت تایید مدیر سیستم ایشان می توانند به فعالیت خودشان ادامه دهند.

با توجه به گفته های مدیر ادزکلیک، همکاری این وبمستر با ایشان اصلا از نوع نمایش تبلیغ نبوده و به درخواست ادزکلیک، مدتهاست ارتباط این اکانت با آن وبسایت قطع شده و این اکانت تنها در بخش جذب زیرمجموعه فعال بوده است. به عبارت دیگر، این وبمستر تبلیغات سیستم ادزکلیک را در هیچ وبسایتی نمایش نداده است پس نیازی به بررسی وبسایت های ایشان نبوده است. ولی مدیر ادزکلیک تنها به این دلیل که نام آن وبسایت هم از گذشته در اکانت ایشان وجود داشته، تصمیم به بستن این اکانت گرفته اند.

نکته قابل توجه دیگر این است که پیشنهاد افتتاح حساب کاربری جدید از سوی ادزکلیک به وبمستر، این مزیت را برای ادزکلیک دارد که وبمستر همه زیرمجموعه های خود را در اکانت جدید از دست خواهد داد!

این ضعف اسکریپت سیستم تبلیغاتی ادزکلیک است که حساب کاربری نمایش تبلیغات با حساب کاربری زیرمجموعه گیری افراد مشترک است و امکان بستن یکی و فعالیت دیگری وجود ندارد. روش صحیح این بود که پس از این که قرار شد وبمستر نمایش تبلیغات را در وبسایت خود متوقف کند، مدیر ادزکلیک ترتیبی اتخاذ می کردند تا نام وب ایشان از سیستم تبلیغاتی حذف، و کدهای تبلیغاتی ایشان غیر فعال شود. پس از این تاریخ، این وبمستر از نظر سیستم ادزکلیک فقط یک همکار در بخش زیرمجموعه گیری محسوب شده و فعالیت های متفرقه ایشان به سیستم مربوط نمی شود.

پس از ارسال توضیحات فوق برای مدیر ادزکلیک، ایشان ضمن اذعان به ناعادلانه بودن تصمیمی که گرفته اند ادعا کردند:

چون وبمستر به ما اطلاع نداده بود که در آن وبسایت تبلیغات نمی کند، ما چنین تصمیمی گرفتیم.

ولی مدیر ادزکلیک در نامه ای که چند روز قبل برای وبمستر فرستادند (و متن آن در بالا آمده است)، به این موضوع اشاره کرده که قبلا به آن وبمستر گفته بوده که تبلیغی برای ادزکلیک انجام ندهد. پس دیگر نیازی نبوده که وبمستر دوباره به ادزکلیک اطلاع دهد که برای ادزکلیک تبلیغات انجام نمی دهد!

با توجه به اینکه پاسخ های مدیر این سیستم تبلیغاتی از نظر وبمستر قانع کننده نبود، و مدیر ادزکلیک از ایشان خواستند موضوع را خاتمه یافته تلقی کرده و از پیگیری بیشتر موضوع خودداری کنند، تصمیم به انتشار این موضوع در تبلیغ اینفو گرفتیم.

حاشیه
۱- یک مورد دیگر: در یک مورد دیگر نیز، مدیر ادزکلیک با عنوان کردن متقلب بودن یکی از وبمسترهای سیستم، اکانت او را بست و از او خواست که اکانت دیگری باز کند. سپس پس از مدتی فعالیت، اکانت دیگر او نیز بسته شد. در این باره ادز کلیک مدارک مستندی دال بر متقلب بودن وبمستر برای ما ارائه نکرد و با عنوان نمودن اینکه بر اساس توافقنامه هر وقت که اختلافی پیش آید نظر ادز کلیک معتبر است، حذف اکانتهای ایشان و عدم پرداخت پورسانت به ایشان را از حقوق قانونی خود دانست. این مسئله از منظر زیر قابل تامل است: اگر مدیر از متقلب بودن وبمستر اطمینان یافته باشد، پس نباید تمایلی به همکاری با این وبمستر داشته باشد، حتی اگر این همکاری تحت یک نام کاربری جدید باشد. و اگر مدیر از متقلب بودن وبمستر اطمینان نداشته باشد، نباید حساب کاربری او را مسدود کند.

۳- وجود اسکریپت های ضعیف: سوال مهم درباره یک اسکریپت تبلیغاتی این است که حداقل استانداردهای لازم برای یک سیستم تبلیغاتی چیست؟ و چرا امکان نمایش گزارشات آماری، آی پی کلیک ها یا حتی تعداد کلیک های قابل قبول روزانه وبمسترها در کنترل پنل تعداد زیادی از سیستم های تبلیغاتی وجود ندارد؟ آیا زمان آن فرا نرسیده که مدیران سیستم های تبلیغاتی ابتدایی ترین حقوق وبمسترها را به رسمیت بشناسند؟

۴- توافق نامه غیرحرفه ای: نبود قوانین دقیق و عدم وجود راهکارهای از پیش تعریف شده برای شرایط مختلف، باعث می شود مدیران در هنگام مواجهه با مشکلات یا شرایط مختلف به طور ابتکاری/سلبقه ای عمل کنند. این عملکرد غیر حرفه ای در گذشته باعث کاهش تمایل وبمسترها به همکاری تبلیغاتی با سیستم های کلیکی شده است. امید است که مدیران با نگاهی به گذشته آینده بهتری را رقم بزنند.

متن کلیه نامه های وبمستر و پاسخ های مدیر ادزکلیک و پیگیری های تبلیغ اینفو موجود است و در صورت نیاز منتشر خواهد شد.

۲ Comments

  • At 2009.02.18 10:56, داریوش said:

    سلام خسته نباشید .

    من هم در این سایت عضو بودم ولی موقعی که به ۱۰۰۰۰ تومان پورسانتم رسید منو حذف کرد و حتی نگفت به چه دلیلی و جواب ایمیل هامو نمیده .

    همین طور یکی از دوستامم همین طوری حذف شده بود .

    • At 2009.03.04 02:59, nesta said:

      سلام.
      امروز بدلیل اینکه ۱۰۷ کلیک شده بود چند علت الکی آوردند و اکانت ما حذف شد.
      و گفتند چرا از سایت های دیگر ورودی داشتید.
      برای یک انجمن بزرگ روزی ۱۰۰ کلیک زیاده؟ خوب اگه اینطوری هست بگید سایت هایی با کمتر از ۵۰۰۰ کاربر و کمتر از ۲۰۰۰ بازدید

      (لازم)
      (لازم، منتشر نخواهد شد.)