ادز کلیک، واکنش ها، عدم تمایل به پیگیری مشکلات

۲ ماه پیش یکی از وبمسترهای فعال در سایت تبلیغ اینفو (که با سیستم تبلیغاتی ادزکلیک همکاری تبلیغاتی دارد) متوجه وجود مشکلاتی در سیستم زیر مجموعه گیری سایت ادز کلیک شد و این مورد را جهت پیگیری به دیگران اطلاع داد.

متعاقب اولین تماسی که درباره این مشکلات با ادزکلیک برقرار شد، مدیر ادزکلیک نامه ای به آن وبمستر نوشته و با بیان مواردی به عنوان تقلب و کلاهبرداری، خواهان بررسی و قطع همکاری با ایشان شدند.

پس از آن و با ادامه پیگیری های تبلیغ اینفو درباره مشکلات سیستم زیرمجموعه گیری ادزکلیک و اعلام خبر انتشار نتایج این بررسی ها به مدیر سیستم، مدیریت ادز کلیک در تماس با آن وبمستر، ضمن بیان اتهام تبلیغات منفی ایشان در سایت تبلیغ اینفو علیه ادزکلیک، تاریخی را برای پایان همکاری با ایشان تعیین کرد.

در این مدت مکاتباتی درباره ارتباط دو موضوع ”پیگیری اشکالات سیستم زیرمجموعه گیری ادزکلیک“ و ”قطع همکاری این سیستم با وبمستر نامبرده“ انجام شد و در نهایت مدیر ادزکلیک عنوان کردند با اینکه اتهام تبلیغات منفی به سایت تبلیغ اینفو از سوی ایشان، واکنشی در پاسخ به پیگیری مشکلات سیستم زیرمجموعه گیری بوده، اما ایشان از قبل نیز قصد اتمام همکاری با آن وبمستر را داشته و ایمیل هایی نیز برای ایشان ارسال کرده اند. ما به کرات از مدیر ادزکلیک درخواست کردیم که آن ایمیل ها را برای ما ارسال کنند اما ایشان از انجام این کار خودداری کردند.

برای اطلاع بیشتر وبمسترها و مدیران سیستم های تبلیغاتی خلاصه ای از دهها تماس ما با ادزکلیک و استدلات مدیر ادزکلیک و وبمستر و توضیحات ما را به اطلاع شما می رسانیم و از نظرات تکمیلی شما استقبال می کنیم.

مدیر ادزکلیک در تماس با ما، مواردی را از مصادیق تقلب های انجام گرفته توسط آن وبمستر عنوان کردند، که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱- استفاده از فریم توسط وبمستر برای نمایش تبلیغات:
در سیستم های تبلیغاتی ایرانی از فریم در تبلیغات به فراوانی استفاده می شود و حتی در سیستم تبلیغاتی ادزکلیک نیز از فریم استفاده شده است، ایشان استفاده از فریم با آمار کنترل شده را مصداق تقلب می دانستند. در حالی که با توجه به استفاده خود ادزکلیک از فریم در کدهای تبلیغاتی این سیستم، قرار دادن کدهای سیستم درون فریم توسط وبمسترها نمی تواند با هدف تقلب صورت گرفته باشد.
پس از گفتگوهای فراوان نظر ایشان در این مورد تغییر کرد.
۲- تبلیغات متنی در ادزکلیک به ۲ صورت لینک باکسی و لینک منفرد وجود دارد، در روش لینک باکسی، صفحه لینک باکس روی سرور ادزکلیک قرار دارد و وبمسترها لینک آن را توسط فربم در وب خود نمایش می دهند. پس جدا از اینکه لینکباکس در چه سایتی قرار گرفته باشد، مبدا (ورودی/Referral) کلیک هایی که روی این لینک ها انجام شود، سایت ادزکلیک خواهد بود.
اما در لینک منفرد که به صورت اسکریپت است، اسکریپت در سایت وبمستر لود می شود و مبدا کلیک ها در کانتر سیستم، سایت وبمستر ثبت خواهد شد. بنابراین در کانتر وبگذر که در صفحات فروشگاههای مرتبط با ادز کلیک قرار دارد، ورودی ها (مبدا کلیک ها/Referral) به ۲ صورت مختلف ثبت می شوند. مدیر ادزکلیک این تفاوت را مصداق تقلب وبمستر می دانستند که با ارائه توضیحات مفصلی در این مورد قانع شدند.
۳- مدیر ادزکلیک از کم بودن بازدهی تبلیغات یک کالا ناراضی بود و این را دلیل بر بازده پایین تبلیغات آن وبمستر می دانست در حالیکه سیستم کلیکی مورد استفاده در سایت ادزکلیک توانایی مشخص کردن آمار فروش تک تک وبمسترها را دارا نبوده و فقط آمار کل فروش یک محصول را نشان می دهد و تبلیغات این محصول در وب های همه وبمسترهای عضو در سیستم نمایش داده می شود و کم بودن فروش، به معنی کم بودن بازدهی تبلیغات این محصول در همه وب های وبمسترهای عضو می باشد. با توجه به اینکه همه وبمسترها نمی توانند تقلب کرده باشند… باید اشکال کار را در جای دیگر جستجو کنیم. سرانجام مدیر ادزکلیک پس از بحث های فراوان در باره این موضوع عنوان کردند که بیشتر کلیک های انجام شده روی این آگهی کم بازده از سوی سایت آن وبمستر مورد نظر انجام شده، ولی باز هم این موضوع نمی تواند نشان دهنده کم بودن بازدهی تبلیغات یک وبمستر نسبت به بقیه باشد. چرا که همچنان نقش عوامل دیگر در این مسئله وجود دارد. (مانند قیمت گذاری نامناسب روی محصول، جذابیت کم صفحه مربوط به معرفی محصول و…) ضمنا مدیر ادزکلیک به این سوال ما که چرا تبلیغی که به ادعای ایشان زیان ده است را حذف نکرده اند، پاسخی ندادند.
۴- در یک مورد دیگر ادزکلیک به جایگاه تبلیغ در وب ایراداتی را وارد نمود که با بحث فنی بر روی همان مدرکی که ادزکلیک ارائه کرده بود اعتبار استناد به آن مدرک رد شد.
۵- در مواردی ایرادات فنی در سیستم تبلیغاتی ادزکلیک باعث عدم نمایش صحیح سایت فروشگاه بعد از کلیک خوردن تبلیغ می شد که تمام این موارد توسط آن وبمستر و دیگر وبمسترهای همکار سایت تبلغ اینفو به مدیر ادزکلیک اطلاع داده شده بود تا تصحیح شود. به عنوان مثال در یک مورد با کلیک بر روی یک لینک تبلیغات متنی و پس از شمارش کلیک یک صفحه با ادرس دهی اشتباه باز می شد و چیزی نمایش داده نمی شد. این لینک که به گفته ادزکلیک، کلیک خور بالایی هم داشته است، برای چندین هفته به همین صورت در لینک باکس تبلیغاتی ادزکلیک وجود داشت.

مدیر ادزکلیک از ابزارهای ضعیف و ناقصی برای بررسی آمار کلیک ها و بازدید صفحات فروشگاه و مبدا کلیک ها استفاده می کنند و به همین دلیل نمی توانند آمار دقیقی از بازدهی تبلیغاتی هر یک از وبمسترها داشته باشند. پس احتمال تشخیص اشتباه از سوی ایشان بسیار زیاد است.

سیستم کلیکی مورد استفاده در سایت ادزکلیک در هر زمان فقط ۵ کلیک آخر روی تبلیغات را مشخص می کند. و همه کلیک ها و IP افراد کلیک کننده در سیستم ذخیره نمی شود. کانتر وبگذر هم جدا از اشکالات فنی بسیار زیاد، در بخش ورودی ها (مبدا کلیک/Referral)، در هر زمان تنها ۵ ورودی آخر از هر دامنه را نشان می دهد. ضمن اینکه تعداد این ورودی ها در کانتر وبگذر هم بسیار بحث بر انگیز بوده و تطابقی با کانترهای دیگر ندارد.

نهایت امر: در حالیکه گفتگو با مدیر ادز کلیک ادامه داشت و در برخی موارد به نتایجی رسید اما مدیر ادزکلیک از ادامه گفتگو در این باره خودداری کردند و این موضوع را رسما طی ایمیلی به ما اطلاع دادند در حالیکه ایشان از وجود ایمیلی صحبت کردند که نشان می دهد تصمیم به قطع همکاری با این وبمستر قبل از مطرح شدن بحث زیرمجموعه گیری وجود داشته، ولی از ارائه این ایمیل به ما خودداری کردند و برای بعضی سوالات دیگر ما نیز علی رغم تکرار درخواست، پاسخی ارائه نشد.

حاشیه: مدیران سیستم ها بخوانند و نظرات تکمیلی خود را به ما اطلاع دهند.
- همان طور که می دانید بررسی آمار کلیک ها و بازدید صفحات در یک سیستم تبلیغاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. (از نظر تشخیص تقلب یا خرابی یک لینک یا تشخیص میزان جذابیت یک بنر و …) پس شایسته است مدیران سیستم های تبلیغاتی در انتخاب ابزار های آمارگیری دقت ویژه ای داشته باشند و از ابزارهای حرفه ای جهت این کار استفاده نمایند.

- در حال حاضر و براساس بیان مدیران، عرف رایج در بین فروشگاههای اینترنتی این است که حدود نیمی از قیمت کالا را صرف تبلیغ می کنند. (در سیستم هایی که همکاری وبمستر با مدیر سیستم به صوت درصدی باشد، معمولا بین ۴۰ تا ۶۰ درصد از قیمت محصول به فروش رفته، به بازایاب/وبمستر تعلق می گیرد.) درصد پورسانت پایینی که سایت ادزکلیک به وبمسترها اختصاص داده (۲۰% از هر فروش) پرسش های زیادی را برای وبمسترها ایجاد کرده است.

- ایجاد یک سیستم تبلیغاتی و انجام تبلیغ، با باز گذاشتن دست مدیر برای تنظیم قیمت ها و نوع و جذابیت تبلیغات، یک ابزار مفید برای کسب درآمد بالاتر برای صاحبان فروشگاه است اما لازم است که به درستی مدیریت شود.

No Comments

(لازم)
(لازم، منتشر نخواهد شد.)