زیر مجموعه گیری یا از زیرمجموعه، گیری، در ادز کلیک

۲۷ روز قبل، گزارشی از یکی از وبمسترها دریافت کردیم که ادعا می کرد مبلغ پرداختی سیستم تبلیغاتی ادزکلیک (AdsClick) به ازای هر کلیک کمتر از مبلغ ادعا شده در سایت مذکور است. با پیگیری این موضوع، مدیر ادز کلیک عنوان نمودند که این وبمستر زیر مجموعه شخص دیگری است، و روش پرداخت به زیر مجموعه ها بدین صورت است که درصدی از درآمد زیرمجموعه ها در سیستم کسر شده و به افراد معرف اختصاص پیدا می کند.

روش رایج زیرمجموعه گیری
در هیچ سیستم زیرمجموعه گیری گرفتن پول از پایین دستی (زیر مجموعه) و پرداخت آن به بالادستی (معرف) عرف نیست. عرف رایج جهانی این است که مبلغ تعهد شده برای پرداخت به ازای هر کلیک به تمام کاربران پرداخت شود و معرف ها به ازای کارکرد زیر مجموعه خود درصد تعهد شده به ازای هر کلیک ثبت شده در پنل زیرمجموعه را از مدیر سیستم دریافت نمایند به عنوان مثال اگر مدیر سیستم تبلیغاتی قصد پرداخت مثلا ۲۰ تومان برای هر کلیک و %۲۰ برای زیرمجموعه گیری را دارد، ابتدا قیمت کلیک ها را مبلغ ۱۷ تومان در سایت خود اعلام کند. (این مبلغی است که به همه کاربران پرداخت می شود، چه زیرمجموعه و چه معرف) سپس به ازای هر کلیک زیرمحموعه، مبلغ ۴/۳ تومان به شخص معرف اختصاص یابد. البته با توجه به اینکه تعدادی از کاربران مستقیما و از طریق تبلیغات خود سیستم در این سایت عضو می شوند و زیرمجموعه کسی نیستند، مدیر سیستم می تواند پس از مدتی و با مطالعه آمار کلیک ها و درآمد ها، حتی مبلغ اولیه هر کلیک را افزایش دهد.

اجازه دهید کمی روش زیرمجموعه گیری سایت ادزکلیک را بشکافیم.
مهم ترین اشکال این روش تعلق گرفتن سود به شخص معرف در ازای متضرر شدن زیرمجموعه است.
۱- هدف از سیستم زیر مجموعه گیری این است که وبمسترها را به جذب کاربران دیگر تشویق کند. حال یک وبمستر عضو سیستم ادزکلیک، که قصد به دست آوردن زیرمجموعه را دارد، با علم به اینکه خیلی از وبمسترها بعد از اطلاع از روش کار، اقدام به پاک کردن کوکی ها خواهند نمود و سعی می کنند به هر روشی (از جمله استفاده از مرورگر دیگر یا حتی کامپیوتر یکی از آشنایان) به صورت مستقل در سیستم عضو شوند تا سود بیشتری کسب کنند، به سرمایه گذاری روی تبلیغات برای جذب زیرمجموعه علاقه چندانی نشان نخواهد داد. چون حداقل در نیمی از موارد زحماتش به هدر می رود. (توجه داشته باشید که مخاطبین ایشان افراد معمولی نیستند بلکه وبمستر هستند و اطلاعات کافی در مورد کوکی و… دارند.) تنها راه باقی مانده برای ایشان این است که به نحوی سعی در پنهان کردن حقیقت (کم شدن پورسانت وبمسترها در صورت زیرمجموعه شدن) کند که این کار هم خلاف اخلاق است.

۲- در این روش زیرمجموعه گیری، شخص زیرمجموعه، معرف خود را مقصر اصلی کم بودن سود خود می داند و این موضوع باعث از بین رفتن دوستی ها می شود. اظهار نظر یکی از وبمسترها را در این باره بخوانید:

من به عنوان معرف حاضر نیستم هیچ کدام از دوستانم را به عضویت در این سیستم به عنوان زیرمجموعه خود دعوت کنم. گرفتن پورسانت به ازای معرفی زیرمجموعه برای من لذت بخش است، به شرطی که به قیمت متضرر شدن دیگران نباشد. اگر این دیگران دوستان خودم باشند موضوع خیلی جدی تر خواهد شد.

۳- وبمسترهایی که بدون اطلاع از روش کاری سیستم، به عنوان زیرمجموعه یکی از اعضا با این سیستم همکاری می کنند، پس از اطلاع از روش زیرمجموعه گیری، سعی می کنند نام کاربری قبلی خود را در سیستم حذف نموده و دوباره با نام کاربری جدیدی و این بار به طور مستقل در سیستم عضو شوند.

با نظر به ۳ مورد فوق و موارد دیگری که به جهت طولانی نشدن بحث عنوان نشد، نتیجه نهایی این روش زیرمجموعه گیری، شکست این روش منحصر به فرد(!) خواهد بود. عدم استفاده از این روش در دنیای مجازی دلیل دیگری بر ناموفق بودن این روش است.

پس از اطلاع از روش کاری سیستم زیرمجموعه گیری AdsClick، با مدیر این سیستم تبلیغاتی تماس گرفتیم. ایشان پس از بررسی موضوع تصمیم گرفتند برای کاهش ضرر وبمسترهای زیرمجموعه، مبلغ نرخ پورسانت شخص معرف را کاهش دهند و خبر این کاهش پورسانت را در سایت خود نیز اعلام کردند.

همچنین با توجه به ادعای چند تن از وبمسترها، در توضیحات صفحات مختلف سایت ادزکلیک به موضوع کم شدن از درآمد زیرمجموعه ها صراحتا اشاره ای نشده و همین امر موجب سو تفاهم آنان شده است مدیر سایت ادزکلیک در پاسخ به تماس ما عنوان کردند:

بنظر خودم مطالب ارائه شده در سایت نسبتا کامل بود ولی با توجه به گزارش شما اطلاع رسانی کاملتر در سایت انجام شد و امیدواریم که دیگر چنین سوءتفاهمی ایجاد نشود.

و سپس جمله زیر را در صفحه اصلی سایت اضافه کردند:

توجه نمایید که کسانیکه زیر مجموعه دیگران هستند بسته به درصد پورسانت درآمدشان کمتر میشود ولی انان نیز میتوانند با گرفتن زیرمجموعه چندین برابر درآمد کسب کنند.

قضاوت درباره اینکه قبل از اضافه شدن متن فوق به سایت، مطالب ارائه شده توسط مدیر سایت ادزکلیک در بیان روش کاری سیستم زیرمجموعه گیری تا چه حد کامل بوده، و تا چه میزان بیان قبلی ایشان در ایجاد سو تفاهم در وبمسترها تاثیرگذار بوده را به خوانندگان واگذار می نماییم. نظر شما چیست؟

در پاسخ به اقدامات ایشان در تماس دیگری برایشان نوشتیم:

تلاش شما در جهت برطرف شدن ابهامات موجود در سیستم زیرمجموعه گیری قابل تقدیر است. ولی با اینکه اشکال اصلی مد نظر ما (روشن نبودن روش کار برای وبمسترها و ایجاد سو تفاهم برای آنان) برطرف شده، این روش زیرمجموعه گیری همچنان اشکالاتی دارد، […] در هر حال ما انتظار داریم شما با همکاری برنامه نویس محترم سیستم تبلیغاتی، اشکالات مطروحه را برطرف کنید و ما را در جریان نتیجه کار قرار دهید. البته می دانیم که این کار به زمان نیاز دارد و به همین دلیل عجله ای در انتشار خبر اشکالات سیستم زیرمجموعه گیری ادزکلیک در سایت نمی نماییم. در صورتی که از حسن نیت شما در برطرف کردن اشکالات عنوان شده آگاه شویم، می توانیم تنها پس از اصلاح سیستم در خبری این موضوع را عنوان کنیم […]
تغییر درصد پورسانت معرف ها، با اینکه باعث کم شدن ضرر وبمسترهای زیرمجموعه می شود، و برای کوتاه مدت (تا زمان اصلاح کامل و اصولی سیستم زیرمجموعه گیری) مفید است، ولی مطمئنا راه حل نهایی نیست. علاوه بر اینکه تغییر این نرخ، به نوعی حس عدم پایداری سیستم را در وبمستر القا می کند. فرض کنید وبمستری با فرض پورسانت ۲۰ درصدی، سرمایه گذاری (مالی یا زمانی) زیادی را برای جلب زیرمجموعه در سیستم شما انجام داده باشد، اکنون ناگهان با کاهش شدید نرخ پورسانت کلیک ها مواجه می شود. این عدم پایداری در قیمت ها انگیزه وبمسترها را در همکاری ها و تلاش های آتی از بین خواهد برد و ممکن است باعث ضرر وبمسترهایی شود که برای جلب زیرمجموعه سرمایه گذاری کرده اند.

متاسفانه مدیر سیستم ادزکلیک هیچ پاسخی به این نامه و ارسال مجدد آن ندادند و نقطه پایانی بر تلاشهای ۲۷ روزه ما برای رفع این مشکل قبل از انتشار این خبر گذاشتند. (لازم به ذکر است که بعد از این هم ما مکاتباتی با ایشان داشتیم اما درباره مورد فوق ایشان هیچ پاسخی ارسال نکردند.)

پس از اینکه مدیریت سیستم تبلیغاتی ادزکلیک از قصد ما برای انتشار خبری در مورد روش کار سیستم زیرمجموعه گیری این سیستم آگاه شدند و قبل از تکمیل مراحل پیگیری و تهیه گزارش و پیش نویس خبر، پیشاپیش و طی تماسی با یکی از وبمسترهای عضو، ایشان را به تبلیغات منفی علیه ادز کلیک، در سایت تبلیغ اینفو متهم کردند! (که خبر این اتهام و تهدید ایشان را در خبر قبلی در سایت منتشر کردیم. بعد اول آن را در همان خبر و بعد دوم آن اتهام را در اینجا به بحث نشستیم.) در مورد این اقدام مدیر سایت ادزکلیک تنها به ذکر یک جمله قناعت می کنیم:
آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟
البته ما در تماسی از ایشان خواستیم مصادیق تبلیغات منفی در سایت تبلیغ اینفو را به ما اعلام کنند تا پس از بازنگری در متون نوشته شده در سایت برای برطرف کردن اشکالات احتمالی آن اقدام کنیم، ولی در این باره نیز هنوز پاسخی از ایشان دریافت نکرده ایم. ( ایشان به تماس های ما به طور سلیقه ای! پاسخ می دهند)

درباره بعد سوم اتهام ادز کلیک به سایت تبلیغ اینفو، با تکمیل شدن پیگیریها، در آینده ی نزدیک اطلاعات بیشتری منتشر خواهیم کرد.

کلیه متون نامه ها موجود است و در صورت درخواست منتشر می شود.

جهت اطلاع از خبر قبلی ما درباره سیستم تبلیغاتی ادز کلیک اینجا را کلیک کنید.

No Comments

(لازم)
(لازم، منتشر نخواهد شد.)