افزایش مضاعف هزینه پست برای فروشگاههای اینترنتی

از ابتدای اردیبهشت که شرکت پست تعرفه ارسال کالا را چندین برابر افزایش داد، سایه سیاهی، آسمان فروشگاههای اینترنتی، سیستم های تبلیغاتی کلیکی و وبمسترها عضو سیستم های تبلیغاتی را تیره و تار نمود. این ترس، خیالی کودکانه با محتوی دیو و اژدها نبود چرا که بعد از اعمال تعرفه‌ها همان شد که بیمش می‌رفت.

افزایش تعرفه‌ها و بعد از آن
از ۲۱ اردیبهشت تعرفه‌های پستی خرید و فروش اینترنتی چند برابر شد ( مثل ۴۳۰۰ تومان در مقابل ۱۲۰۰ تومان قدیم برای یک بسته ۴۵ گرمی با کالایی به ارزش ۱۰۰۰ تومان). چشمان مدیران فروشگاههای کوچک به آمار ثبت سفارش خشکید و فروشگاههای بزرگتر از نصف و ثلث شدن سفارشات خود سخن گفتند. شماری از مشتریانی که در اندیشه تعرفه قبل، ثبت سفارش نموده بودند، در هنگام تماس از سوی فروشگاه برای اخذ تاییدیه قبل از ارسال کالا، از شنیدن مجموع مبلغی که بایست می‌پرداختند شوکه شدند و از خرید خود اعلام انصراف کردند. شرکت‌های ۲۰ گانه واسطه فروشگاهها و پست که آمار فروش را رصد می‌کردند همانها که قبلا با انواع روشها از فعال کردن پست سفارشی برای فروشگاهها خودداری می‌کردند و فروشگاههای که پست سفارشی برایشان فعال بود را با تهدید! تشویق به استفاده از پست پیشتاز می کردند و بسیار فروشگاهها که از وجود پست سفارشی خبر نداشتند اما اینبار شرکت‌ها مستقیم و غیر مستقیم فروشگاهها را به استفاده از پست سفارشی تشویق کردند. این مساله کمی اوضاع را بهبود بخشید اما آمار قبل برای فروشگاهها و شرکت ها تبدیل به رویا شد. وضعیت سیستم های تبلیغاتی کلیکی که پرداخت خود را بر اساس تعداد کلیک دریافتی و میزان فروش محاسبه و اعلام کرده بودند ناگفته پیداست.

هدفمند سازی یارانه‌ها که اینطوری نبود
قرار بود که با هدفمند شدن یارانه‌ها شوک قیمتی نداشته باشیم و قیمت‌ها با شیب ملایمی و با تصویب ستاد هدفمندی سازی یارانه‌ها، واقعی شود. اما مورد تعرفه پست، گزاره فوق به یک گزاره با سه قسمت نادرست تبدیل شد. شیب قیمت‌ چند برابری شد و بدور از ملایمت. وزیر بازرگانی گفت که این افزایش با تصویب ستاد هدفمندی یارانه‌ها صورت نگرفته است و گزاره‌ای که بیشتر جلب توجه می‌کند مورد سوم است یعنی قیمت‌ها واقعی نشد. نه! دقت کنید، قیمت‌ها بیشتر از واقعیت افزایش یافت. (مثل قیمت پیامک)

پیک موتوری خصوصی، ارزان‌تر
اکثر شرکت‌های واسطه پست دارای پیک موتوری در تهران و تعدادی از مراکز استان‌ها هستند این پیک های موتوری کاملا خصوصی هستند و هیچ کمکی از دولت دریافت نمی‌کنند. بنابر گزارش مدیران فروشگاهها این پیک‌های خصوصی بعد از طرح هدفمندی یارانه‌ها به افزایش قیمت خود مبادرت ورزیدند اما در حال حاضر قیمت آنها در مقایسه با پست به مراتب پایین‌تر و سرویس دهی آنها به مراتب بهتر است. ۳۰% قیمت پایین‌تر سرویس دهی بالاتر. (تحویل ۷۲ ساعته در مقابل تحویل ۷ روزه بسته‌های پیشتاز.) اگر شما خواننده محترم، مدیر فروشگاه اینترنتی هستید تعجب نمی کنید و گرنه آری! بسته‌های خرید و فروش اینترنتی پیشتاز معمول ۷-۵ روز طول می‌کشد تا به دست مشتری برسد و این منحنی کاملا زنگوله‌ای (Bell Shape) نیست که ۷-۵ روز ۲+- انحراف معیار آن باشد بلکه طرف بالاتر از ۲ انحراف معیار منحنی بسیار از طرف مقابل بالاتر است.

بعضی از اجزا تعرفه
حق مقر

ارتباط لغوی اصطلاح فوق را با آنچه تعریف می شود متوجه نشدم اما … . حق مقر مبلغی است که پست بابت مراجعه به آدرس فروشگاه و دریافت بسته‌های فروشگاه و تحویل رسید دریافت می کند. پس از افزایش تعرفه‌ها مقرر شد که این مبلغ شامل دو قسمت ثابت و متغییر باشد، ۲۰۰۰ تومان برای هر مراجعه و ۲۰۰ تومان برای هر بسته.
۲ مثال:
۱- یک فروشگاه با ۵۰ بسته در روز باید ۱۲۰۰۰ تومان روزانه به پست بابت یک مراجعه پیک پست پرداخت کند. سوال: هزینه پیک موتوری اختصاصی از جنوب به شمال تهران چقدر است؟
۲- یک فروشگاه با ۱ بسته در روز باید ۲۲۰۰ تومان به پست پرداخت کند. سود فروشگاه از فروش یک محصول معمولا کمتر از این قیمت است پس توصیه می‌شود که این محصول را یا با پیک موتوری شرکت بفرستد یا اصلا نفرستد!
یک گزینه جایگزین که همواره مورد درخواست فروشگاهها بوده است این بود که خود فروشگاه سفارشات را با مراجعه به پست تحویل دهد و این برای بسیاری از فروشگاهها راحت تر و بی دردسرتر است (جمعی از مدیران فروشگاهها از پیک های جمع آور پست دل پری داشتند) مطرح شدن مجدد این درخواست سرانجام منتج به حذف مبلغ ثابت از تعرفه فوق شد اما پست تحویل مرسوله در دفتر پستی بدون پرداخت حق مقر را نپذیرفت. چرا؟

نامه یا بسته و غیر استاندارد
دفاتر پستی محلات یک پاکت استاندارد را نامه حساب می‌کنند اما در خرید اینترنتی همان پاکت، بسته حساب می‌شود و تعرفه بسته را برای آن محاسبه می کنند و علاوه بر آن تعرفه خارج از استاندارد هم دریافت می کنند. یعنی ۵۶ درصد گرانتر از دفتر پستی. مثال: یک پاکت ۴۵ گرمی که به استان غیر همجوار ارسال می‌شود در دفتر پستی تعرفه با نرخ ۲۰۷۰ تومان (تعرفه نامه پیشتاز) شروع می‌شود و هزینه بیمه و بارکد به آن اضافه می‌شود. اما همان پاکت در خرید و فروش اینترنتی تعرفه‌اش با ۲۵۹۰ تومان (تعرفه بسته) شروع می‌شود و ۲۵ % نیز به عنوان غیر استاندارد به آن اضافه می شود یعنی ۳۲۳۸ تومان در مقابل ۲۰۷۰ تومان. (تعرفه پست در کل کشور یکسان است!) به این ۳۲۳۸ تومان هزینه‌های دیگر هم اضافه می شود تا به ۴۳۰۰ تومان ‌می‌رسد. یک ابهام اینجاست که پاکت استاندارد پست چرا هزینه غیر استاندارد به آن تعلق می‌گیرد در حالیکه اندازه این پاکت‌ها توسط پست تعیین شده است و محتوی مایعات و … نمی‌باشد.

حق بیمه
۹۵ درصد ارسالهای خرید و فروش اینترنتی ( و حتی بسته‌های شخصی افراد) قیمت کمتر از ۵۰ هزار تومان دارد پس افزایش قیمت بیمه پایه به ۱۰۰ هزار تومان غیر علمی به چشم ‌می‌آید. جمعی از مدیران فروشگاهها و مسئولین شرکت‌های واسطه می‌گویند که پست تا به حال به مرسولاتی که لاشه غیر قابل استفاده آنها را بازگردانده است و صورتجلسه شده است و مرسولاتی که پس از چند سال هنوز لاشه‌اش هم تحویل فروشگاه نشده است هیچ حق بیمه‌ای پرداخت نکرده است.

بارکد
خوب است! شما می توانید بسته را در لحظه پیگیری کنید اما در اکثر موارد اطلاعاتی برای مشاهده وجود ندارد. در یک بررسی آماری با ۱۰۰۰ مرسوله به صورت تصادفی فقط حدود ۳۰ درصد اطلاعات ثبت شده بود.

برگشتی‌ها
درد دل، نه، زخم دل مدیران فروشگاهها با این عنوان دوباره سرباز کرد. پس خبر خوش تبلغ اینفو اینکه پست هنوز بابت بسته‌های برگشتی جریمه ‌ای دریافت نمی‌کند اما اینبار نوبت بعضی و البته نه همه این شرکت‌های واسطه است که برخلاف قراردادی که با مدیران فروشگاهها امضا کردند هزینه COD مرسوله برگشتی را برای خودشان برمی دارند و می‌گویند پست این را پس نمی‌دهد!
جهت اطلاع: برگشتی شرکت پست ۲۲%، برگشتی پیک موتوری خصوصی ۵%

استاندارد دوگانه پست در ارائه خدمات به فروشگاههای اینترنتی
۱- تعرفه‌ها افزایش می‌یابد اما این تعرفه برای فروشگاههای اینترنتی چند برابر افزایش می‌یابد. نمونه‌اش را در قسمت “نامه یا بسته و غیر استاندارد” توضیح دادیم.
۲- پست پیشتاز ۴۸ ساعته می رسد اما مرسوله پیشتاز فروشگاه اینترنتی ۷-۵ روزه.
۳- مرسولات دیگر در موارد اندکی برگشت می خورند اما مرسولات خرید اینترنتی در ۲۰% موارد.
۴- مرسولات پست اگر گم شوند بیمه دارند اما فروشگاه اینترنتی فقط حق بیمه می‌پردازد و درصدی از مرسولاتش تا سالها پس از تحویل به پست در حالت گمشده (بلاتکلیف) به سر می‌برد اما از پرداخت خسارت خبری نیست.

شما آینده فروشگاههای اینترنتی را چگونه می‌بینید؟

ممنوعیت استفاده از تبلیغات کلیکی در بلاگفا

از هفته گذشته، قرار دادن هرگونه کد تبلیغاتی (اعم از کد سیستم های کلیکی یا سیستم های مشارکت در فروش) در وبلاگ های سرویس دهنده بلاگفا ممنوع شد. متن خبر منتشر شده در سایت بلاگفا به شرح زیر است:

کاربران سایت مطلع هستند که در دو سال اخیر استفاده از کدها و اسکریپتهای برخی سیستمهای کسب درآمد کلیکی در قالبهای وبلاگهای بلاگفا ممنوع شده است که این مسئله باعث رنجش برخی از کاربران سایت نیز شده است با این وجود دلایل متعددی برای این اعمال این محدودیت وجود داشته است. برخی از سیستمهای کلیکی بصورت مشخص کدهای مخرب و ویروس یا تروجان به کامپیوتر کاربران ارسال می کردند و در موارد بسیار متعددی شاهد بودیم که وبلاگهای غیر اخلاقی صرفاً به طمع استفاده از منافع مالی حاصل از این سیستمها توسط برخی افراد سودجو ایجاد شده اند و متاسفانه نظارت مناسبی از طرف مدیران این سایتهای کسب درآمد اعمال نمی شد. علاوه بر این شاهد سواستفاده های مالی و اجحاف در حق وبلاگ نویسان استفاده کننده از این سایتها نیز بوده ایم. تلاش ما این بوده که با تعیین شرایطی به برخی سیستمهای کلیکی که نظارت بیشتری بر کار خود داشتند اجازه فعالیت دهیم اما در ماههای اخیر به این نتیجه رسیده ایم که استفاده از اینگونه سایتها را بطور کل در وبلاگهای زیر مجموعه سایت ممنوع سازیم. علاقه ای نداریم که در استفاده از اسکریپتها و کدهای جاوا محدودیت بیشتری ایجاد کنیم اما از کاربران سایت می‌خواهیم که به هیچ عنوان از کدهای سیستمهای کسب درآمد براساس کلیک و یا موارد مشابه (مانند مشارکت در فروش و…) استفاده نکنند و از کاربرانی که در حال حاضر از چنین کدهایی در قالب وبلاگ خود استفاده کردند می‌خواهیم تا این کدها را از قالب وبلاگ خود حذف کنند. توجه داشته باشید که این پس نسبت به وبلاگهایی که کدهای ممنوعه در قالب وبلاگ خود استفاده می کنند برخورد خواهد شد و ممکن است به محض رویت تبلیغات سایتهای کسب درآمد وبلاگهای فوق مسدود شوند.
امیدواریم با احترام و درک متقابل بین کاربران و مسئولین سایت شاهد کمترین مشکلات برای سایت و کاربران محترم آن باشیم.

راهنمای عضویت در خبرنامه

عضویت از طریق ای میل:
آدرس ای میل خود را در محل خواسته شده وارد کنید. پس از چند دقیقه یک ای میل تاییدیه برای شما ارسال خواهد شد. پس از مراجعه به میل باکس خود، روی لینک فعال سازی داخل این ای میل کلیک کنید. اکنون عضویت شما کامل شده و جدیدترین مطالب سایت برای شما ارسال خواهد شد.

عضویت از طریق فید:
اگر از مرورگر های جدید یا نرم افزار خبرخوان استفاده می کنید، کافیست روی لینک فید سایت کلیک کنید و سپس درخواست خود را تایید کنید، تا عضویت شما کامل شود.

اگر با فید آشنایی ندارید متن زیر را بخوانید.
برای عضویت در خبرنامه از منوی کناری سمت راست استفاده کنید.

 

معرفی فید

برای مثال شما به ۲۰ سایت یا وبلاگ علاقه مند هستید و مطالب آن ها را دنبال می کنید. هر روز باید یکی یکی آنها را چک کنید تا ببینید آیا مطالب جدیدی دارند یا خیر و ممکن است یکی از آنها ازدستتان در برود. هر روز باید مدتی را صرف لود شدن قالب گرافیکی سایت ها کنید که ارزشی برای شما ندارند و تکراری شده اند، باید تبلیغات سایت ها را تحمل کنید آن هم با سرعت پایین اینترنت و…

هر سایت یا وبلاگی (به شرطی که فید RSS داشته باشد) دارای یک آدرس برای فید مطالبش است برای مثال آدرس فید بخش اخبار وبسایت ما

http://feeds.feedburner.com/tablighinfo

است. شما فقط کافیست این لینک را در مرورگر خودتان اجرا کنید تا برنامه خبرخوان شما، آن را به لیست سایت های مورد علاقه شما اضافه کند. از این به بعد لازم نیست هر روز وارد سایت ما شوید تا مطالب آن را بخوانید، فقط برنامه خبرخوان خودتان را اجرا می کنید و آن برنامه با سرعت بالا، فقط مطالب جدید را به شما نشان می دهد.

روش عضویت: در اکثر سایت ها و وبلاگ ها آیکون RSS را در گوشه ای از سایت مشاهده می کنید. برای عضویت در خبرنامه کافیست روی این آیکون کلیک کنید.

برای خواندن فید به نرم افزار خبرخوان نیاز خواهید داشت. خبرخوان ها برنامه هایی هستند که با هر بار اتصال شما به اینترنت، لیست فید های مورد علاقه شما را چک می کنند و در صورتی که سایت مورد نظر به روز رسانی شده باشد، مطالب جدید وبسایت را به شما نمایش می دهند. همان طور که برای گوش کردن به فایل هایMP3 شما می توانید از برنامه های مختلفی استفاده کنید، برای فید هم صدها برنامه وجود دارد. که در اینجا چند نمونه به شما معرفی می کنیم.

مرورگرهای جدید مثل IE7 و نسخه های جدید Opera و Firefox قابلیت خواندن فید را دارند. اگر از این مرورگرها استفاده می کنید، نیازی به نصب برنامه خبرخوان جداگانه ندارید. ولی اگر مرورگر شما از این امکان پشتیبانی نمی کند می توانید از یکی از نرم افزار های کم حجم و رایگان زیر استفاده کنید:

Snarfer : پشتیبانی بسیار خوب از زبان فارسی، سادگی و سرعت فوق العاده از ویژگی های بارز این برنامه هستند.
دریافت – حجم: ۴۷۴KB

GreatNews : برنامه ای مشابه اسنارفر با کمی امکانات بیشتر و البته اندکی حجم بیشتر که به “خبرخوان باهوش” معروف است. از هر کدام بیشتر خوشتان می آید استفاده کنید.
دریافت – حجم: ۸۰۰KB

GoogleReader : با همه گزینه های بالا متفاوت است و محصول غول بزرگ اینترنت، گوگل است. تفاوت آن این است که این برنامه آنلاین است و نیازی به نصب آن بر روی سیستم نیست. از هر کامپیوتری می توانید پس از اتصال به اینترنت و ورود به سایت گوگل ریدر با یک اکانت Gmail از آن استفاده کنید. قابلیت های بسیار زیادی دارد که در این مبحث نمی گنجد. اگر سرعت برایتان مهم است، استفاده از آن توصیه نمی شود (به علت سرعت پایین اینترنت در ایران). ولی اگر امکانات بیشتر را به سرعت ترجیح می دهید و یا اینترنت پرسرعت دارید قطعآ بهترین گزینه Google Reader است.
ورود به صفحه گوگل ریدر

منبع: zangoole.com