هزینه COD کالاهای برگشتی‌ به کام ایران مارکت سنتر

شرکت کلبه کتاب (ایران مارکت سنتر)، هزینه COD کالاهای برگشتی را از حساب مدیران فروشگاهها کم کرده و به حساب خود واریز می‌کند.

COD (امانت در مقابل پرداخت بها) چیست؟
به هر امانت که موضوع یک بازپرداخت باشد و در موافقت نامه مربوط به مرسولات در مقابل پرداخت بها پیش بینی شده باشد امانت در مقابل پرداخت بها اطلاق می‌شود. در این نوع امانت رسانی علاوه بر هزینه معمول پستی، مبلغی تحت عنوان هزینه COD از مشتری دریافت می‌شود این هزینه بابت کارمزد پست برای دریافت مبلغ کالا از مشتری و واریز آن به حساب ارسال کننده کالا است که مقدار آن برای مرسولات ارزان قیمت چند صد تومان و برای محصولات گران قیمت چند هزار تومان (مطابق با جدول تعرفه‌های پستی) می‌باشد. پر واضح است که این هزینه غیر از هزینه ارسال کالا است و برای مرسولاتی که هزینه آن در هنگام تحویل پرداخت شود، هزینه COD به هزینه پستی افزوده می‌شود.

در سیستم های خرید پستی، مشتری مبلغ را به دو صورت می‌تواند پرداخت کند.
الف) پرداخت الکترونیک: پرداخت اینترنتی با واسطه شبکه شتاب
ب) پرداخت در محل: پرداخت پول در درب منزل به پیک پست. در این حالت مرسوله COD نامیده می‌شود و در صورت دریافت توسط مشتری هزینه COD نیز به همراه هزینه پستی از مشتری دریافت می‌شود. حال اگر سفارش مشتری به هر علتی برگشت بخورد در این حالت پست در تحویل بسته به مشتری و دریافت بها موفق نبوده است و مبلغی از مشتری دریافت نکرده است که هزینه COD را بابت جابجایی آن مطالبه کند. شرکت ایران مارکت سنتر در هنگام ثبت سفارش کالا هزینه COD را نیز به هزینه پستی اضافه می‌کند و برای کالاهایی که برگشت می‌خورد مطابق با فرم “ثبت مرسولات برگشتی”، هزینه پستی را با کسر COD  به پست پرداخت می کند اما طبق پنل مالی مدیران فروشگاهها، ایران مارکت سنتر هزینه COD کالاهای برگشتی را از حساب مدیران فروشگاهها راسا برداشت می‌کند.

پاسخ ایران مارکت سنتر به مدیر فروشگاه
ایران مارکت سنتر در پاسخ به مدیران فروشگاهها عنوان نموده است که این مبلغ توسط پست دریافت می‌شود اما فرم ثبت مرسولات برگشتی خلاف این را نشان می دهد.

بررسی قرارداد ایران مارکت سنتر
طبق قرارداد ایران مارکت سنتر با مدیران فروشگاهها، ایران مارکت سنتر می‌تواند درصد تعیین شده کارمزد خود و هزینه پستی (مطابق تعرفه شرکت پست) را از حساب مدیر فروشگاه برای خود برداشت نمایید و اجازه برداشت دیگری از حساب مشتری را ندارد. دریافت هزینه COD کالاهای برگشتی جزء تعرفه پستی نمی‌باشد و ایران مارکت نباید این هزینه را از حساب مدیران فروشگاهها برداشت نماید.

آینده تجارت الکترونیک با پرداخت الکترونیک
در حالتی که مشتری پول را ابتدا با پرداخت الکترونیک واریز می‌کند، سفارش مشتری پرداخت در مقابل بها (COD) نمی باشد و پیک پست در هنگام تحویل کالا هیچ مبلغ اضافه دیگری دریافت نمی‌کند و بدین ترتیب هزینه COD از هزینه پستی در فاکتور مشتری کم می‌شود و چند صد تومان تا چند هزار تومان به نفع مشتری می‌شود. علی رغم اصرار مدیران فروشگاهها برای اضافه کردن امکان پرداخت الکترونیک به سیستم ایران مارکت سنتر، مدیران این شرکت تمایلی به این پیشرفت ندارند.

توضیح
این سایت جنبه اطلاع رسانی دارد و انتظار می رود که مسئولین ایران مارکت سنتر بطور شفاف به پاسخگویی به مدیران فروشگاهها بپردازند و هزینه‌های خارج از قرارداد را به مدیران فروشگاهها تحمیل نکنند و مدیران فروشگاهها نیز می‌توانند برداشت های خلاف قرارداد از حساب خود را بطور قانونی در مراجع قضایی پیگیری کنند.

در صورتیکه مدیر شرکت کلبه کتاب توضیحی برای خبر فوق داشته باشد می‌تواند با ما مکاتبه فرماید.

بررسی سرعت پایین سرور ایران مارکت سنتر

بنابر گزارش مدیران فروشگاهها که با سیستم خرید و فروش اینترنتی ایران مارکت سنتر اقدام به ارسال سفارشات مشتریان خود می‌نمایند، سرعت سرور ایران مارکت سنتر در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و این امر به کرات مدیران فروشگاهها در دسترسی به پنل و مشتریان را در ثبت سفارش خود با مشکل روبرو کرده است. در زمانهایی سرور تقریبا داون است و در زمانهایی علی رغم باز شدن صفحه در انتها دگمه ثبت نهایی سفارش عمل نمی‌کند و سفارش مشتری ثبت نمی‌شود و البته در زمانهایی نیز سرور در وضع مناسب قرار دارد اما این مشکلات به طور متناوب رخ می‌نماید.

این مساله می‌تواند به علت کمبود پهنای باند و یا کمبود درصد سی پی یو آزاد و یا مشکلات نرم افزاری باشد. بنابر اخبار درج شده در پنل داخلی فروشگاهها، ایران مارکت سنتر مکرر از افزایش تعداد سرورها سخن می‌گوید اما در عمل رضایت مدیران فروشگاهها تامین نشده است.

با توجه به افزایش کمی تعداد سیستم‌های خرید و فروش اینترنتی به نظر نمی‌آید که ایران مارکت سنتر با افزایش تقاضا مواجه شده باشد، هر چند به فرض وقوع، اینامر دلیل موجهی برای عدم بهبود سیستم نیست، همچنین باید توجه نمود که ایران مارکت سنتر در سال جاری کارمزد ثبت هر سفارش را از ۲۰۰۰ ریال به ۳۰۰۰ ریال افزایش داد. با این افزایش قیمت ۵۰ درصدی انتظار این بود که با توجه به ثابت بودن قیمت دلار و قیمت بین‌المللی سرورها، کیفیت به طور چشمگیری افزایش پیدا کند که در عمل چنین امری محقق نشد.

عدم توجه جدی به این مساله علاوه بر نارضایتی و ضرر و زیان مدیران فروشگاهها (که هیچ کس آن را جبران نمی‌کند) موجب ضرر و زیان کوتاه مدت ( ۵ درصد قیمت هر سفارش + ۳۰۰۰ ریال بازای هر سفارش) و دراز مدت ( استفاده مدیران فروشگاهها از سایر سیستم‌های خرید و فروش اینترنتی) ایران مارکت سنتر می‌شود و نیاز به توجه جدی دارد.

علی رغم گزارش مدیران، سایت تبیلغ اینفو در ۲ نوبت اقدام به بررسی (Ping) سرور ایران مارکت سنتر نمود که گزارش آن در لینک‌های ذیل قابل مشاهده است.

http://tools.pingdom.com/fpt/?url=466.ir/&id=2991065

http://tools.pingdom.com/fpt/?url=466.ir/&id=2991109

پینگ‌های فوق مربوط به لود صفحه اصلی سایت است و عمده مشکلات مربوط به زمان کلیک بر روی دگمه ثبت نهایی سفارش و یا کار کردن مدیران در پنل فروشگاه است که با پیام خطا مواجه شده و از پنل خارج می شوند و برای ادامه کار باید مجددا وارد پنل شوند.

مدیران ایران مارکت سنتر و سایر فروشگاهها می‌توانند نظرات و توضیحات خود را برای ما ارسال نمایند تا در صورت لزوم در پی‌نوشت این خبر درج شود.

تصمیم به بررسی سیستم‌های خرید و فروش اینترنتی

حدود ۳۰ ماه قبل و در شرایط آن زمان، سایت تبلیغ اینفو را راه اندازی نمودیم تا راهنمایی برای شما وبمستر عزیز در آشنایی با سیستم‌های تبلیغاتی و مدافعی برای سیستم‌های تبلیغاتی امین و با ثبات باشیم و به تایید کاربران در این امر یار آنان بودیم. چه بسیار وبمسترهایی که از این رهگذر توانستند به حق و حقوق خود برسند و چه بسیار مدیران سیستم‌های تبلیغاتی که از این طریق در پویایی بیشتر سیستم تبلیغاتی خود استفاده کردند.

و اما اکنون و در پاسخ به انتظارات طولانی وبمسترها و مدیران فروشگاهها و با توجه به شرایط کنونی و گسترش روز افزون کمی سیستم‌های خرید و فروش اینترنتی و لزوم توجه به ارتقاء کیفیت آنها و ایجاد رقابت بیشتر و معرفی شفاف عملکرد آنان، برآنیم که به انتظار شما پاسخ داده و بررسی سیستم‌های خرید و فروش اینترنتی را در دو حوزه فروش محصولات و پذیرش همکار، را در کنار بررسی سیستم‌های تبلیغاتی به شما ارائه دهیم.

مانند گذشته دست یاری شمارا می‌فشاریم و اساس کار خود را بر پایه گزارشات مستند شما قرار می‌دهیم.
بی شک گزارشات شما یاریگر شما و دیگران خواهد بود.